Gemeentebelastingen Amstelland
Vestigingsplaats | Amstelveen |
Soort verbonden partij | Publiekrechtelijk |
Bestuurlijk belang | Vertegenwoordiger(s) bestuur portefeuillehouder financiën |
Mate van sturing | Het aandeel van Uithoorn in de GR Gemeentebelastingen Amstelland bedraagt 12,51% voor 2025 en is gebaseerd op het inwoneraantal op 1 januari voorafgaand aan het begrotingsjaar. De bijdragen zijn voor 2024 en 2025 respectievelijk € 769.000 en € 809.100. |
Relatie met programma | Organiseren: financiën |
Mate van sturing
Het aandeel van Uithoorn in de GR Gemeentebelastingen Amstelland bedraagt 12,51% voor 2025. Dit is gebaseerd op het inwoneraantal op 1 januari voorafgaand aan het begrotingsjaar. De bijdragen zijn voor 2024 en 2025 respectievelijk € 769.000 en € 809.100.
Het openbaar belang wat behartigd wordt
Gemeentebelastingen Amstelland verzorgt de uitvoering van de gemeentelijke belastingen van de gemeente Uithoorn. In het samenwerkingsverband zijn naast Uithoorn, de gemeenten Amstelveen, Aalsmeer, Diemen, Ouder-Amstel en De Ronde Venen vertegenwoordigd. Gemeentebelastingen Amstelland is gehuisvest in Amstelveen. Uitgangspunt bij de samenwerking is dat elke raad zelf het eigen belastingbeleid en de plaatselijke belastingtarieven blijft bepalen.
Ontwikkelingen:
In 2016 is de Fiscale vereenvoudigingswet 2017 aangenomen en gepubliceerd in het Staatsblad. Onderdeel van die wet is het stroomlijnen van de invorderingsregelgeving voor belastingen en toeslagen (Wet Stroomlijnen). De Wet Stroomlijnen bevat onder meer een verbetering en modernisering van de rechtsbescherming bij uitstel van betaling en kwijtschelding. Ook tegen geheel of gedeeltelijke afwijzingen van kwijtschelding of uitstel van betaling zou dan beroep op de rechter mogelijk worden.
In de huidige situatie kan de burger alleen administratief beroep instellen bij het college van burgemeester en wethouders. Wel kan er beroep worden ingesteld bij de civiele rechter, maar dat komt tot nu toe vrijwel niet voor omdat hiervoor vaak een advocaat noodzakelijk is. In de praktijk wordt in de afwijzingsbesluiten altijd opgenomen dat mensen ook bij de Ombudsman terecht kunnen. De Ombudsman toetst dan of de kwijtschelding volgens de wet en ook de bedoeling van de wet is gegaan. Het advies van de Ombudsman wordt in de praktijk praktisch altijd opgevolgd.
Door de inwerkingtreding van de volledige rechtsbescherming worden wederom een zeer groot aantal bezwaarschriften verwacht, waarbij niet wordt uitgesloten dat No Cure No Pay bedrijven hierin een rol gaan spelen.
Voor zover nu bekend zal de Wet Stroomlijnen gefaseerd worden ingevoerd. De wijziging zal dan eerst voor de Rijksbelastingen in werking treden en in een veel latere fase voor de lokale belastingen. Op deze manier is de werklast voor de Rijksbelastingdienst en de Rechtspraak beheersbaar. Door de latere invoering voor de lokale belastingen kan lering worden getrokken uit de ervaringen van de Rijksbelastingdienst.
Afhankelijk van de ervaringen bij de Rijksbelastingdienst zal de wetgeving op zijn vroegst rond 2028 van kracht worden voor de lokale belastingen.
Risico's:
Zie bovenstaande toelichting
Jaar | Bron | Bijdrage | Eigen vermogen 1-1 | Eigen vermogen 31-12 | Vreemd vermogen 1-1 | Vreemd vermogen 31-12 | Resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2025 | Begroting 2025 | 809 | - | - | - | - | - |
2024 | Begroting 2024 | 789 | - | - | - | - | - |