Inleiding
De lokale heffingen vormen een belangrijk onderdeel van de inkomsten van gemeenten en zijn daarom een integraal onderdeel van het gemeentelijke beleid.
In deze paragraaf wordt ingegaan op:
Ontwikkelingen op het gebied van belastingen.
Beleid lokale heffingen.
Overzicht lokale heffingen.
Kwijtscheldingsbeleid.
Overzicht lokale lastendruk.
Prestatie- en kerngegevens.
Ontwikkelingen op het gebied van belastingen
In 2016 is de Fiscale vereenvoudigingswet 2017 aangenomen en gepubliceerd in het Staatsblad. Onderdeel van die wet is het stroomlijnen van de invorderingsregelgeving voor belastingen en toeslagen (Wet Stroomlijnen). De Wet Stroomlijnen bevat onder meer een verbetering en modernisering van de rechtsbescherming bij uitstel van betaling en kwijtschelding. Ook tegen geheel of gedeeltelijke afwijzingen van kwijtschelding of uitstel van betaling zou dan beroep op de rechter mogelijk worden.
In de huidige situatie kan de burger alleen administratief beroep instellen bij het college van burgemeester en wethouders. Wel kan er beroep worden ingesteld bij de civiele rechter, maar dat komt tot nu toe vrijwel niet voor omdat hiervoor vaak een advocaat noodzakelijk is. In de praktijk wordt in de afwijzingsbesluiten altijd opgenomen dat mensen ook bij de Ombudsman terecht kunnen. De Ombudsman toetst dan of de kwijtschelding volgens de wet en ook de bedoeling van de wet is gegaan. Het advies van de Ombudsman wordt in de praktijk praktisch altijd opgevolgd.
Door de inwerkingtreding van de volledige rechtsbescherming worden wederom een zeer groot aantal bezwaarschriften verwacht, waarbij niet wordt uitgesloten dat No Cure No Pay bedrijven hierin een rol gaan spelen.
Voor zover nu bekend zal de Wet Stroomlijnen gefaseerd worden ingevoerd. De wijziging zal dan eerst voor de Rijksbelastingen in werking treden en in een veel latere fase voor de lokale belastingen. Op deze manier is de werklast voor de Rijksbelastingdienst en de Rechtspraak beheersbaar. Door de latere invoering voor de lokale belastingen kan lering worden getrokken uit de ervaringen van de Rijksbelastingdienst.
Afhankelijk van de ervaringen bij de Rijksbelastingdienst zal de wetgeving op zijn vroegst rond 2028 van kracht worden voor de lokale belastingen.
Beleid lokale heffingen
Voor wat betreft de lokale lasten is in het coalitieakkoord 2022-2026 vastgelegd dat terughoudend moet worden omgesprongen met verhoging van lokale lasten of, wanneer het kan, bezien wordt of verlaging toegepast kan worden.
Overzicht lokale heffingen
Hieronder staat een totaal overzicht aan van de heffingen (vrij aanwendbaar) en de gebonden heffingen (niet vrij aanwendbaar). Voor de ‘gebonden’ heffingen (retributies) zijn ook de kosten van de dienstverlening en het dekkingspercentage opgenomen. De ‘gebonden’ heffingen zijn wettelijk gehouden aan de norm van maximaal 100% kostendekkendheid.
Heffingen en niet gebonden woonlasten (bedragen x € 1.000) | Opbrengst | Dekkings- percentage | gebonden / niet gebonden |
---|---|---|---|
OZB woningen eigenaren | 5.557 | n.v.t. | niet gebonden |
OZB niet-woningen eigenaren | 2.930 | n.v.t. | niet gebonden |
OZB niet woningen gebruikers | 1.955 | n.v.t. | niet gebonden |
Afvalstoffenheffing | 4.696 | 100% | gebonden |
Rioolheffing | 4.685 | 100% | gebonden |
Woonforensenbelasting | 5 | n.v.t. | niet gebonden |
Precariobelasting | 35 | n.v.t. | niet gebonden |
Toeristenbelasting | 194 | n.v.t. | niet gebonden |
Marktgelden | 9 | 100% | gebonden |
Grafrechten | 354 | 97% | gebonden |
Algemene rechtenverordening | 85% | gebonden | |
Titel 1 / burgerzaken | 854 | ||
Titel 2 / omgevingsvergunning | 890 | ||
Titel 3 / overige rechten | 31 | ||
Totaal belastingen en heffingen | 22.195 |
Ontwikkeling lokale lasten
Rekening houdend met een woning met een gemiddelde waarde van afgerond € 433.000 (bron : CBS, gemiddelde WOZ waarde van woningen + administratie gemeentebelastingen Amstelland) betekent dit dat de OZB voor woning eigenaren met gemiddeld afgerond € 24 stijgt. Dit betekent in 2025 een procentuele stijging van 6,3% ten opzichte van 2024. Voor de jaren 2026 en verder is er geen aanpassing van het OZB-tarief meegenomen in de begroting. Voor de afvalstoffenheffing en riool- en waterzorgheffing geldt het uitgangspunt van 100% kostendekkendheid en zijn de tarieven gebaseerd op respectievelijk het grondstoffenbeleid 2020-2025 (fase 2) en het Water- en rioleringsprogramma Uithoorn 2023-2027 (Wrp 2023-2027). Met ingang van 2025 wordt de afvalstoffenheffing gesplitst in een vast deel en een variabel deel (het recycletarief).Het tarief van de afvalstoffenheffing in onderstaande tabel is gebaseerd op een meerpersoonshuishouden (3 pers), vast deel € 312 + variabel deel € 66 (gemiddeld 66 ledigingen per jaar) = € 378
Woonlasten | 2024 | 2025 | Mutatie absoluut | Mutatie relatief |
---|---|---|---|---|
OZB eigenaar woning | € 380 | € 404 | € 24 | 6,3% |
Afvalstoffenheffing | € 368 | € 378 | € 10 | 2,7% |
Riool- en waterzorgheffing | € 265 | € 301 | € 36 | 13,6% |
Totale woonlasten | € 1.013 | € 1.083 | € 70 | 6,9% |