Gebouwen
Kaders
De nota vastgoed 2024-2028 is door de raad vastgesteld en is een belangrijk beleidskader voor het beheren en exploiteren van het vastgoed. Vanuit het beleidskader is voor het dagelijks- en het meerjarenonderhoud in 2024 een meerjarenplanning en plan opgesteld.
Object | Wettelijk kader | Beleidskader |
---|---|---|
Gebouwen | Omgevingsvergunning /gebruiksbesluit Wet Markt en Overheid en Mededingingswet | Nota Vastgoed gemeente Uithoorn 2024-2028 |
Accommodatiebeleid | ||
Beleid onderwijshuisvesting / IHP |
Dagelijks onderhoud
Gebouwen hebben dagelijks onderhoud nodig, dit is veel omvattend denk bijvoorbeeld aan het doen van veiligheidskeuringen of het onderhoud aan een klimaatsysteem. Ook met huurders wordt afgesproken wie waar verantwoordelijk voor is, dit wordt vastgelegd in de huurovereenkomst.
Planmatig onderhoud
De gemeente is verantwoordelijk voor de maatschappelijke gebouwen. De Wet Markt en Overheid heeft bepaald dat de gebouwen minimaal kostprijsdekkend verhuurd moeten worden voor gelijke marktwerking. De schoolbesturen ontvangen van het Rijk een materiële instandhoudingsvergoeding (ook wel MI vergoeding genoemd) voor het uitvoeren van het onderhoud. Met de schoolbesturen van de Brede School zijn in het verleden afspraken gemaakt dat de gemeente het beheer en onderhoud verzorgt. De gemeentelijke gebouwen voldoen aan de gestelde normen, zoals geformuleerd in het bouwbesluit. Controle gebeurt door middel van keuringen.
Financiële consequenties en meerjarenraming
Voor de gebouwen zijn nieuwe meerjarenonderhoudsprogramma's (MJOP's) opgesteld. Ten tijde van het opstellen van deze begroting worden deze nog gecontroleerd. Het nieuwe meerjarenonderhoudsplan laat zien dat de kosten voor dagelijks- en planmatig onderhoud de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen zijn. Bij de 2e turap 2024 zijn de budgetten bijgesteld op basis van een inschatting van de kosten over 2024. Bij de 1e turap 2025 wordt een voorstel gedaan om de budgetten aan te passen op basis van de opgestelde MJOP's.
Voor de Brede School wordt i.v.m. het nieuwe klimaatsysteem een nieuwe MJOP opgesteld. Hetzelfde geldt voor het Dorpshuis de Quakel. Na oplevering van de verbouwing zal een nieuw mjop worden opgesteld.
Hierbij opgemerkt dat er een onderzoek plaatsvindt om het planmatig onderhoud onder te brengen in een onderhoudsvoorziening i.p.v. een onderhoudsreserve.
De onderhoudskosten zijn hoger geworden, maar de huren zijn de afgelopen jaren ook aanzienlijk gestegen, waardoor er meer inkomsten zijn.
De mate waarin de bedragen worden overgenomen in de (meerjaren) begroting, is afhankelijk van de toekomstplannen. Voor te renoveren, dan wel af te stoten vastgoed, worden doorgaans andere onderhoudsniveaus aangehouden, dan voor te behouden vastgoed. Mede vanuit de de herbezinning /bezuiniging zal esthetisch onderhoud beperkt uitgevoerd kunnen worden. De werkelijke kosten kunnen door onder andere de marktsituatie verschillen ten opzichte van de kostenramingen.
Onderstaande driedeling in categorieën vormt de globale basis voor de indeling in onderhoudsniveaus.
Categorie 1: Vastgoed dat de eerste jaren geen wijziging ondergaat.
Categorie 2: Vastgoed in onderzoek.
Categorie 3: Vastgoed afstoten tenzij
Categorie 4: Vastgoed dat afgestoten wordt.
Meerjarenraming Gebouwen let op nieuwe tabellen invoeren
Onderhoud gebouwen | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Categorie | Dagelijks | Planmatig | Totaal | |||||||||
Behouden | 476 | 468 | 429 | 447 | 87 | 162 | 228 | 34 | 563 | 630 | 657 | 481 |
Onderzoeken | 33 | 31 | 34 | 31 | 16 | 147 | 9 | 15 | 49 | 179 | 43 | 46 |
Afstoten | 20 | 16 | 16 | 16 | - | 9 | 3 | - | 20 | 25 | 19 | 16 |
Saldo | 529 | 515 | 480 | 494 | 103 | 318 | 239 | 48 | 633 | 834 | 719 | 542 |
Investeringen gebouwen
Investeringen gebouwen | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Nieuwbouw vakcollege Thamen | 5.284 | 16.342 | 8.969 | |
Tijdelijke huisvestingsaanpassingen Thamen | 300 | |||
Saldo | 5.584 | 16.342 | 8.969 |