Rechten
Grafrechten
Grafrechten kunnen worden geheven voor de dienstverlening die de gemeente verricht voor de algemene begraafplaats. De wettelijke basis voor de heffing is artikel 229 Gemeentewet en de Verordening grafrechten. Zoals vastgelegd in de nota lokale heffingen is het uitgangspunt van 100% kostendekkendheid gehanteerd. De laatste jaren blijkt dat dit kostendekkendheidspercentage op basis van de jaarrekeningen niet wordt behaald.
In 2022 is door het college het beheerplan begraafplaats 2022 - 2026 vastgesteld. Om de doelstelling van 100% kostendekkendheid te bereiken is een gezonde exploitatie van de begraafplaats nodig. Kostendekkendheid is de mate waarin de baten en lasten voor de gemeente met elkaar overeenkomen. In de huidige situatie is dit niet het geval. Hiervoor moeten bestaande kwaliteiten van de begraafplaats beter worden benut en mogelijkheden worden vergroot. Dit verbetert de aantrekkelijkheid van de begraafplaats, waardoor meer mensen de begraafplaats Uithoorn ontdekken als een mooie begraaflocatie. Het betreft aanpassingen zoals het verbeteren van de dienstverlening, het maken van een nagedachtenisplek, het maken van een natuurlijker inrichting van een deel van de begraafplaats, maar ook het planmatig ruimen van graven op het oude gedeelte waar veel vraag naar grafruimte is. Hiervoor geldt het principe dat de kosten voor de baten uitgaan.
Aan het begin van de beheerperiode van dit beheerplan werd de kostendekkendheid, over de periode 2022 – 2026, nog ingeschat op gemiddeld 92%. Het beheerplan is nu halverwege de beheerperiode. Er zijn verbetermaatregelen doorgevoerd, zoals het realiseren van een nagedachtenisplek en het maken van een natuurlijke inrichting van een deel van de begraafplaats. De kostendekkendheid wordt nu ingeschat op 97%. De toename van de inkomsten is een groeimodel naar 100% kostendekkendheid. De tarieven voor de grafrechten worden voor 2025 geïndexeerd conform het prijsindexcijfer van 2,9%.
Berekening kostendekkendheid grafrechten | 2025 |
---|---|
Kosten taakveld (excl uren) | 146 |
Inkomsten taakvelden, exclusief heffingen | - |
Netto kosten taakveld | 146 |
Toe te rekenen directe kosten (uren) | 132 |
Overhead | 87 |
Onderlinge BTW verrekening | - |
Totale kosten | 365 |
Opbrengsten heffingen | 354 |
Dekkingspercentage | 97% |
Algemene rechtenverordening
De aard van de algemene rechten is divers. Bij heffing van de algemene rechten dient sprake te zijn van kosten-verhaal ter zake van een door of vanwege de gemeente verstrekte dienst (veelal administratieve dienstverlening). De belastingplichtige is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend. Er is een toenemende ontwikkeling om gemeentelijke tarieven te maximaliseren of te begrenzen. Bij de algemene rechten zijn de tarieven van de paspoorten en rijbewijzen al begrensd. Een opsomming van de diensten, waarvoor leges verschuldigd zijn, is opgenomen in de tarieventabel die hoort bij de algemene rechten verordening. De tarieventabel is ingedeeld in drie categorieën/titels:
Burgerzaken / algemene dienstverlening.
Omgevingsvergunning / dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving.
Overige rechten/dienstverlening vallend onder de Europese dienstenrichtlijn.
De wettelijke basis voor de heffing is artikel 229 Gemeentewet en de Algemene rechtenverordening. De tarieven binnen de algemene rechtenverordening dienen per titel maximaal 100% kostendekkend te zijn, waarbij het mogelijk is om een eventuele onderdekking te verhalen bij andere tarieven binnen dezelfde titel.
Berekening van de kostendekkendheid leges - titel 1 | 2025 |
---|---|
Kosten taakveld (excl uren) | 358 |
Inkomsten taakvelden, exclusief heffingen | - |
Netto kosten taakveld | 358 |
Toe te rekenen directe kosten (uren) | 308 |
Overhead | 203 |
Onderlinge BTW verrekening | 12 |
Totale kosten | 880 |
Opbrengsten heffingen | 854 |
Dekkingspercentage | 97% |
Berekening van de kostendekkendheid leges - titel 2 | 2025 |
---|---|
Kosten taakveld (excl uren) | 317 |
Inkomsten taakvelden, exclusief heffingen | - |
Netto kosten taakveld | 317 |
Toe te rekenen directe kosten (uren) | 313 |
Overhead | 207 |
Onderlinge BTW verrekening | 64 |
Totale kosten | 901 |
Opbrengsten heffingen | 890 |
Dekkingspercentage | 99% |
Berekening van de kostendekkendheid leges - titel 3 | 2025 |
---|---|
Kosten taakveld (excl uren) | 7 |
Inkomsten taakvelden, exclusief heffingen | - |
Netto kosten taakveld | 7 |
Toe te rekenen directe kosten (uren) | 186 |
Overhead | 123 |
Onderlinge BTW verrekening | 1 |
Totale kosten | 318 |
Opbrengsten heffingen | 31 |
Dekkingspercentage | 10% |
Kostendekkendheid van de totale legesverordening | 2025 |
---|---|
Kosten taakveld (excl uren) | 682 |
Inkomsten taakvelden, exclusief heffingen | - |
Netto kosten taakveld | 682 |
Toe te rekenen directe kosten (uren) | 808 |
Overhead | 533 |
Onderlinge BTW verrekening | 77 |
Totale kosten | 2.099 |
Opbrengsten heffingen | 1.775 |
Dekkingspercentage | 85% |
Kwijtscheldingsbeleid
De gemeente is op grond van de Gemeentewet bevoegd om kwijtschelding van gemeentelijke heffingen te verlenen. De uitvoering van de kwijtschelding is gebonden aan de wetgeving van het Rijk. Strenger toepassen van de wetgeving is daarbij toegestaan. Een meer ruimhartige toepassing niet. Het huidige beleid is om de wettelijke kwijtscheldingsmogelijkheden zo optimaal mogelijk te benutten. De kwijtschelding is vastgelegd in de Verordening kwijtschelding Uithoorn 2025.