Incidentele baten en lasten
In de Gemeentewet is opgenomen dat onze begroting structureel en reëel in evenwicht moet zijn. In artikel 189 (tweede lid) is opgenomen dat: “De raad ziet erop toe dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is. Hiervan kan hij afwijken indien aannemelijk is dat het structureel en reëel evenwicht in de begroting in de eerstvolgende jaren tot stand zal worden gebracht.”
Met structureel evenwicht wordt bedoeld dat structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Met reëel evenwicht wordt bedoeld dat de geraamde baten en lasten in de begroting en meerjarenraming volledig en realistisch zijn. Daarom is het van belang om de incidentele lasten en baten scherp in beeld te houden.
Overzicht incidenteel op programma
Omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Samenleving | ||||
Incidentele lasten | 4.054 | - | - | - |
Incidentele baten | 4.024 | - | - | - |
Toevoegingen aan reserves | - | - | - | - |
Onttrekkingen aan reserves | - | - | - | - |
Samenleving | -30 | - | - | - |
Wonen & Werken | ||||
Incidentele lasten | 3.804 | 519 | 241 | 205 |
Incidentele baten | 3.475 | 304 | 379 | 76 |
Toevoegingen aan reserves | 2.507 | 2.073 | 2.099 | 2.281 |
Onttrekkingen aan reserves | 2.025 | 2.645 | 1.944 | 2.899 |
Wonen & Werken | -811 | 358 | -16 | 491 |
Organiseren | ||||
Incidentele lasten | 296 | 592 | -158 | 611 |
Incidentele baten | -969 | - | - | - |
Toevoegingen aan reserves | 395 | 12 | 266 | - |
Onttrekkingen aan reserves | 870 | 71 | 319 | - |
Organiseren | -791 | -534 | 210 | -611 |
Saldo incidenteel | -1.632 | -176 | 194 | -120 |
Specificatie incidentele posten exploitatie
Omschrijving | B2025 | B2026 | B2027 | B2028 |
---|---|---|---|---|
Exploitatie | ||||
Lasten | ||||
Samenleving | ||||
Garanderen continuiteit sociaal loket | 30 | |||
GOO en POO Leefgeld | 128 | |||
Opvang normbedrag Oekraine | 2.927 | |||
Verhoogde asielinstroom | 968 | |||
Wonen en Werken | ||||
Programmatische aanpak arbeidsmigranten | 11 | |||
Uitvoeren klimaatakkoord | 564 | |||
GPA Greenpark | 45 | 45 | 45 | 45 |
Projectinitiatieven | 139 | 139 | 139 | 139 |
Facilitaire grondexploitaties | 107 | |||
Actieve grondexploitaties in voorbereiding: lasten | 120 | 20 | 21 | 21 |
Bouwgronden In Exploitatie (BIE): lasten | 347 | 141 | 37 | |
Bouwgronden In Exploitatie (BIE): boekwaarde | 1.853 | |||
Voorbereidingskosten transformatie Amstelzone | 150 | |||
Implementatie Omgevingswet | 150 | 150 | ||
Omgevingsplan | 50 | |||
Opstellen leefomgevingsfoto | 50 | |||
Sportpark De Randhoorn: renovatie BMX baan | 25 | |||
Hogere exploitatie 't Buurtnest i.v.m. huisvesting vluchtelingen | 37 | |||
Herinrichting Sportlaan tijdelijke maatregelen | 218 | |||
Organiseren | ||||
Projectleider Participatie | 90 | |||
Rente grondexploitaties | -35 | 2 | -10 | -21 |
Raadsbudget en organisatie in ontwikkeling | 12 | |||
Strategische visie | 50 | |||
Amsterdam 750 jaar | 25 | |||
Incidentele lasten i.r.t. reserves | 75 | 573 | -154 | 618 |
Bedrijfshulpmiddelenplan | 15 | 5 | ||
Diverse | 44 | 2 | 1 | 14 |
Saldo lasten | 8.154 | 1.111 | 83 | 816 |
Baten | ||||
Samenleving | ||||
GOO en POO Leefgeld | 128 | |||
Opvang normbedrag Oekraine | 2.927 | |||
Vergoeding verhoogde asielinstroom | 968 | |||
Wonen en Werken | ||||
Verkoop snippergroen | 25 | 25 | 25 | 25 |
Uitvoeren klimaatakkoord | 564 | |||
GPA Greenpark | 30 | 30 | 30 | 30 |
Facilitaire grondexploitaties | 59 | |||
Actieve grondexploitaties in voorbereiding: boekwaarde | 120 | 20 | 21 | 21 |
Bouwgronden In Exploitatie (BIE): baten | 2.200 | |||
Bouwgronden In Exploitatie (BIE): boekwaarde | 141 | 37 | ||
Bouwgronden In Exploitatie (BIE): (tussentijdse) winstneming | 259 | 88 | 266 | |
Implementatie Omgevingswet | 150 | |||
Huur- en exploitatievergoeding 't Buurtnest i.v.m. huisvesting vluchtelingen | 67 | |||
Organiseren | ||||
Eenmalige korting meicirculaire | -969 | |||
Saldo Baten | 6.530 | 304 | 379 | 76 |
Saldo exploitatie | -1.624 | -807 | 295 | -739 |
Specificatie incidentele posten reserves
Omschrijving | B2025 | B2026 | B2027 | B2028 |
---|---|---|---|---|
Reserves | ||||
Lasten | ||||
Reserve sparen vooraf | 395 | 12 | 266 | - |
Reserve groot onderhoud openbare ruimte | 1.259 | 1.259 | 1.259 | 1.259 |
Reserve Onderhoud (gemeentelijke) gebouwen | 16 | 34 | 60 | 99 |
Reserve onderhoud MFA de Legmeer | 122 | 99 | 92 | 122 |
Reserve riolering | 546 | 681 | 688 | 801 |
Reserve duurzaamheid | 564 | - | - | - |
Lasten reserves | 2.902 | 2.085 | 2.364 | 2.281 |
Baten | ||||
Budgetegalisatiereserve | 870 | 71 | 319 | - |
Reserve groot onderhoud openbare ruimte | 1.397 | 1.851 | 1.255 | 2.263 |
Reserve Onderhoud (gemeentelijke) gebouwen | - | 175 | 59 | - |
Reserve Vinckebuurt | 8 | - | - | - |
Reserve riolering | 620 | 619 | 629 | 636 |
Baten reserves | 2.895 | 2.716 | 2.263 | 2.899 |
Saldo reserves | -8 | 630 | -102 | 618 |
Saldo incidentele baten en lasten | -1.632 | -176 | 194 | -120 |
*1 Voor de bepaling van de incidentele posten wordt in het kader van de materialiteit een grensbedrag gehanteerd van € 25.000
Toelichting typering 'incidentele' baten en lasten
Garanderen continuïteit sociaal loket
GOO en POO Leefgeld
Het ontvangen normbedrag en de besteding hiervan voor het leefgeld van vluchtelingen.
Opvang normbedrag Oekraïne
Het ontvangen normbedrag en de besteding hiervan voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne.
Vergoeding verhoogde asielinstroom
De ontvangen vergoeding en de besteding hiervan voor de centrale opvang van asielzoekers.
Programmatische aanpak arbeidsmigranten
Het rekenkamerrapport huisvesting arbeidsmigranten is aanleiding geweest om een eerste inventarisatie te doen naar de stand van zaken registratie arbeidsmigranten. Hierbij is een aantal benodigde acties in beeld gebracht in het kader van de aanpak arbeidsmigranten. Een verdere inventarisatie levert mogelijk nog aanvullende acties op. Door goed zicht te hebben op de (aandachtspunten omtrent de) arbeidsmigranten in de gemeente Uithoorn en hier een gerichte aanpak op te zetten, wordt een bijdrage geleverd aan een energieke sierteeltsector, een eerlijke woonruimteverdeling, voorkoming van misbruik en uitbuiting en een aantrekkelijke woongemeenschap. Deze wijziging in de aanpak van deze taak omvat meerdere terreinen van het gemeentelijk beleid. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.
Uitvoeren klimaatakkoord
De gemeente heeft een subsidie van het Rijk ontvangen voor formatie op het gebied van duurzaamheid. De kosten voor de formatie zitten al structureel in de begroting verwerkt. De vrij gekomen middelen vanuit de reguliere formatie worden in een duurzaamheidsreserve gestopt, om daarmee uitvoeringsgeld voor de programma’s energietransitie, klimaatadaptatie en circulaire economie te genereren.
Green Park Aalsmeer Gebiedontwikkeling B.V. (GPAG)
Dit is een gebiedsontwikkeling (grondexploitatie) waarvan de gemeente Uithoorn medeaandeelhouder is. De kosten en opbrengsten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel, ook al zijn deze in meerdere jaren geraamd.
Projectinitiatieven
Dit betreft een budget voor initiatieven voor de ontwikkeling van gebieden en locaties. Zo'n ontwikkeling wordt maar één keer gedaan. Er is dus sprake van een begrotingspost met een incidenteel karakter, ook al is deze post structureel geraamd.
Grondexploitaties
Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan, ongeacht wie de ontwikkelaar is: de gemeente (actieve grondexploitaties) of een derde (facilitaire grondexploitatie). De kosten en opbrengsten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel. (Tussentijdse) Winstnemingen en mutaties van voorzieningen in verband met grondexploitaties met een negatief resultaat zijn daarmee ook incidenteel.
Voorbereidingskosten transformatie Amstelzone
Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan. De kosten en opbrengsten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel.
Implementatiekosten omgevingswet
Het betreft hier de kosten die gepaard gaan met de invoering van de Omgevingswet. Voor 2023 en 2025 is een budget opgenomen voor onder andere voor het opstellen van de gebiedsprogramma's en het inrichten van monitoring en evaluatie. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten. De lasten die voortvloeien uit het uitvoeren van de structurele taak worden wel structureel.
Omgevingsplan
Het betreft hier de kosten voor de inzet van een externe projectleider voor het opstellen van het omgevingsplan.
Opstellen leefomgevingsfoto
In het kader van het ontwikkelen van monitoring en evaluatie en het opstellen van een Omgevingseffectrapportage is ook het opstellen van een leefomgevingsfoto noodzakelijk. Hiermee wordt een nulsituatie in beeld gebracht, als basis voor gewenste kwaliteiten van de verschillende gebieden die beschreven worden in de omgevingsprogramma's.
Sportpark De Randhoorn: renovatie BMX baan
Op basis van het meerjarenonderhoudsplan (MJOP) voor de sportparken worden budgetten opgenomen in de begroting voor groot onderhoud en voor vervangingsinvesteringen van onderdelen van deze sportparken. Het investeringsbedrag van een klein aantal van deze investeringen is lager dan de in de Nota Activabeleid 2019 vastgestelde activeringsgrens van € 25.000. Deze budgetten zijn in de exploitatie opgenomen bij het betreffende sportpark.
A. van Schendellaan 59 't Buurtnest
Het pand Arthur van Schendellaan 59 ('t Buurtnest) is sinds het voorjaar van 2023 in gebruik voor crisisnoodopvang van asielzoekers. Door dit gebruik kent het pand hogere exploitatielasten. Deze worden gedekt vanuit de huurvergoeding en de energiebijdrage die de gemeente ontvangt vanuit het Centraal Orgaan opvang asielzoekers.
Herinrichting Sportlaan: tijdelijke maatregelen
Ontwikkeling van gebieden en locaties wordt maar één keer gedaan. De kosten en opbrengsten zijn eenmalig van aard en daarmee incidenteel.
Projectleider Participatie
De Ontwikkelagenda Participatie is vorig jaar vastgesteld. Om deze agenda te implementeren is in de jaren 2022 tot en met 2025 extra budget nodig. De implementatiekosten zijn tijdelijk en vallen niet onder de structurele lasten.
Raadsbudget en organisatie in ontwikkeling
Naar aanleiding van het bestuurskrachtonderzoek en de door de raad ingestelde werkgroep ontwikkeling bestuurskracht, inclusief een daarbij vastgestelde opdracht, is in voornoemde werkgroep afgesproken dat er een externe onafhankelijk voorzitter voor deze werkgroep komt. De voorzitter zorgt ervoor dat de opdracht verder wordt uitgerold. De voorzitter wordt tijdelijk ingehuurd en de kosten zijn daarmee incidenteel.
Strategische visie
Er moet een nieuwe strategische visie worden vastgesteld. Dit betreft incidentele lasten omdat het periodiek vaststellen van een strategische visie niet bij wet en de verordeningen van Uithoorn is vastgelegd.
Amsterdam 750 jaar
In 2025 bestaat de gemeente Amsterdam 750 jaar. De gemeente Amsterdam wil dit graag samen met de regio vieren. Voor de gemeente Uithoorn is Amsterdam een belangrijke partner met wie veel wordt samengewerkt. Mede gezien deze samenwerking en onze historische banden met Amsterdam, zal met gemeente Amsterdam en de AM-regio een bijdrage worden geleverd om deze mijlpaal te vieren. Aangezien het jubileum één jaar bestaat zijn de baten en lasten incidenteel.
Incidentele lasten i.r.t. reserves
Alle mutaties op onderhoudsreserves worden aangemerkt als 'incidenteel'. De hiermee gerelateerde kosten worden op basis van het voortzetten van een consequente gedragslijn ook aangemerkt als 'incidenteel'.
Bedrijfshulpmiddelenplan
Op basis van het meerjarige investeringsplan voor bedrijfshulpmiddelen worden budgetten opgenomen in de begroting voor de vervanging van apparatuur, interieur en installaties. Het investeringsbedrag van een klein aantal van deze investeringen is lager dan de in de Nota Activabeleid 2019 vastgestelde activeringsgrens van € 25.000. Deze budgetten zijn in de exploitatie opgenomen.
Verkoop Snippergroen
Omdat een bezit, in dit geval stukjes grond die snippergroen genoemd worden, maar één keer verkocht kan worden, is er sprake van een begrotingspost met een incidenteel karakter, ook al is deze post structureel geraamd.
Eenmalige korting meicirculaire
De opschalingskorting is van tafel, daar staat een eenmalige korting van € 969.000 in 2025 tegenover, deze korting is eenmalig.
Reserves
Om uitschieters te voorkomen zijn voor de onderhoudslasten egalisatiereserves gevormd. Daarmee blijven de jaarlijkse lasten vrijwel gelijk. Dekking uit of toevoeging aan de egalisatiereserves voor onderhoudslasten wordt op basis van het BBV aangemerkt als incidentele inkomsten / uitgaven. Dit betreft de reserves groot onderhoud openbare ruimte, onderhoud (gemeentelijke) gebouwen, onderhoud MFA de Legmeer, riolering en Vinckebuurt.